
CURRICULUM SI SPP
Calificarea:
Tehnician electronist-echipamente de telecomunicaţii
|
UNITĂŢI DE COMPETENŢE TEHNICE SPECIALIZATE
12
Materiale şi tehnologii
13
Desen
tehnic
14
Circuite electrice
15
Măsurări electrice
16
Circuite analogice în telecomunicaţii
17
Circuite
digitale
în telecomunicaţii
18
Informatică tehnologică
19
Reţele
de telecomunicaţii
20
Instalaţii de electroalimentare
21
Măsurări speciale de telecomunicaţii
22
Echipamente de radiocomunicaţii
23
Tehnici şi sisteme de comutaţie
24
Tehnici şi sisteme de transmisiuni
25
Exploatarea şi întreţinerea reţelelor de telecomunicaţii
26
Transmisii de date |
CURRICULUM
Anul I
Modulul
VIII
ELEMENTE
DE BAZǍ
ÎN INFORMATICA TEHNOLOGICǍ
I.
Modulul „Elemente de bazǎ în informatica tehnologicǎ”este o parte
componentă a pregătirii de bază în domeniu., intervenind în activitatea de
producţie, întreţinere şi reparaţii în telecomunicaţii .
Parcurgerea modulului asigură familiarizarea grupului instruit cu
arhitectura calculatoarelor, utilizarea sistemele de operare, utilizarea
programelor de aplicaţii.
Proiectarea curriculară s-a realizat pe baza unităţilor de competenţă din
Standardul de Pregătire Profesională
Prin corelarea planului de învăţământ cu numărul de
credite alocate unităţii de competenţă aferente a rezultat parcurgerea
modulului pe durata anului şcolar astfel :
·
teorie –
20
ore;
·
laborator tehnologic – 40 ore.
Utilizarea
programei se face prin corelarea conţinuturilor tematice cu condiţiile de
aplicabilitate a criteriilor de performanţă aferente competenţelor din SPP.
Lista
unităţilor de competenţă relevante pentru modul:
Ř
Informatica tehnologicǎ;
II.
Tabelul de
corelare a competenţelor şi conţinuturilor
Unitate de competenţă |
Competenţe
individuale |
Conţinuturi tematice |
Informatica tehnologicǎ |
Cunoaşte arhitectura
calculatoarelor
|
·
Unitatea centrala de
prelucrare (CPU)
Placa de bază; Memorie internă (RAM, ROM, Cache);
Memorie externă (HDD, FD, CD-ROM, DVD-ROM, Flash), Placa video;
Placa de sunet, Dispozitive periferice de intrare (mouse, mouse
optic, mouse wireless, mouse bluetooth, scanner, trackball /
tablete grafice, tastaturi, tastatura wireless, tastatura
bluetooth); Dispozitive periferice de ieşire (Monitor CRT,
Monitor LCD, Imprimante laser color, Imprimante laser alb-negru,
Imprimante cu jet, Multifunctionale, Imprimante matriciale,
Imprimante termice, Plottere, Boxe, Caşti) ; Modem ; Camere foto
digitale; Accesorii pentru calculatoare (Proiectoare, UPS,
Convertoare, Surse de alimentare, Carcase, Ventilatoare)
·
Funcţionalitatea
componentelor:
Principii constructive şi funcţionale: schema bloc, părţi
componente, rolul îndeplinit, conectare, pornire, oprire
·
Norme de lucru cu
calculatorul:
Mobilier ergonomic, Pauze dese, Îmbunatatirea factorilor de
ambianţă (iluminarea, zgomotul, microclimatul), Evitatea
stresului vizual.
|
Informatica tehnologicǎ |
Utilizeazǎ sistemele de operare
|
·
Sisteme de operare:
Microsoft Windows (Windows 9X, Windows NT, Windows 2000
Professional/Server sau Windows Server 2003, Windows XP), Unix,
Linux.
·
Gestionarea
informaţiilor: Crearea de directoare, fişiere, operaţii cu
fişiere şi directoare, stabilire de drepturi de acces; Folosirea
programelor: Windows Explorer, Konqueror
·
Programe
utilitare: Notepad, Paint, Calculator, Windows Media
Player, Editorul VIM, Emacs, Kdevelop.
|
Utilizeazǎ programele de aplicaţii
|
·
Tipuri de programe de
aplicaţii: Editoare de text (Microsoft Word, Kate);
Programe foi de calcul (Microsoft Excel, Kspread); Programe
pentru prezentări electronice (Microsoft PowerPoint; OpenOffice)
·
Programe de
aplicaţii: Meniuri, modul de lucru cu texte, cu foi de calcul,
creare de noi documente, editare, salvare si regăsire, Functia
Help, Formule de calcul, Operaţii de sortare, Grafice,
Prezentări
·
Transferul de
informaţii: Clipboard, Inserare de obiecte
|
III.
Sugestii metodologice:
Cadrele didactice au posibilitatea
de a decide asupra numărului de ore alocat fiecărei teme, în funcţie de
dificultatea acesteia, de nivelul de cunoştinţe anterioare ale grupului
instruit, de complexitatea materialului didactic implicat în strategia
didactică şi ritmul de asimilare a cunoştinţelor şi de formare a
deprinderilor, proprii grupului instruit.
Între competenţe şi conţinuturi este
o relaţie bine determinată: atingerea competenţelor implică conţinuturile
tematice, iar parcurgerea acestora asigură dobândirea de către elevi a
competenţelor dorite.
Nivelul de pregătire teoretică
tehnologică este realizat corespunzător dacă sunt îndeplinite criteriile de
performanţă ce pot fi atinse numai dacă în procesul de învăţământ sunt
asigurate condiţiile de aplicabilitate descrise în standard.
Ordinea de tratare a temelor aferente
conţinuturilor din curriculum rămâne la latitudinea cadrelor didactice, cu
condiţia respectării succesiunii logice în abordarea acestora
Autorii recomandă parcurgerea
conţinuturilor în următoarea ordine:
Tema
1: Componentele hardware ale calculatoarelor.
Unitatea
centrala de prelucrare (CPU); Placa de bază; Memorie internă (RAM, ROM,
Cache); Memorie externă (HDD, FD, CD-ROM, DVD-ROM, Flash), Placa video;
Placa de sunet, Dispozitive periferice de intrare (mouse, mouse optic, mouse
wireless, mouse bluetooth, scanner, trackball / tablete grafice, tastaturi,
tastatura wireless, tastatura bluetooth); Dispozitive periferice de ieşire
(Monitor CRT, Monitor LCD, Imprimante laser color, Imprimante laser
alb-negru, Imprimante cu jet, Multifunctionale, Imprimante matriciale,
Imprimante termice, Plottere, Boxe, Caşti) ; Modem ; Camere foto digitale;
Accesorii pentru calculatoare (Proiectoare, UPS, Convertoare, Surse de
alimentare, Carcase, Ventilatoare)
Tema
2: Funcţionalitatea componentelor. Norme de lucru cu calculatorul
1.
Principii constructive şi funcţionale: schema
bloc, părţi componente, rolul îndeplinit, conectare, pornire, oprire
2.
Mobilier ergonomic, Pauze dese, Îmbunatatirea
factorilor de ambianţă (iluminarea, zgomotul, microclimatul), Evitatea
stresului vizual.
Tema
3: Sisteme de operare.
1.
Sisteme de operare: Microsoft Windows (Windows 9X,
Windows NT, Windows 2000 Professional/Server sau Windows Server 2003,
Windows XP), Unix, Linux.
2.
Gestionarea informaţiilor: Crearea de
directoare, fişiere, operaţii cu fişiere şi directoare, stabilire de
drepturi de acces; Folosirea programelor: Windows Explorer, Konqueror
3.
Programe utilitare: Notepad, Paint, Calculator,
Windows Media Player, Editorul VIM, Emacs, Kdevelop.
Tema
4: Programe de aplicaţii. Editoare de text.
1.
Tipuri de programe Editoare de text (Microsoft
Word, Kate);
2.
Editoare de text: Meniuri, modul de lucru cu
texte, creare de noi documente, editare, salvare si regăsire, Functia Help.
3.
Transferul de informaţii: Clipboard, Inserare de
obiecte
Tema
5: Programe de aplicaţii. Programe foi de calcul.
1. Tipuri de programe foi de calcul
(Microsoft Excel, Kspread);
2. Programe foi de calcul: Meniuri,
modul de lucru cu foi de calcul, creare de
noi documente, editare, salvare si
regăsire, Functia Help, Formule de
calcul, Operaţii de sortare, Grafice
Tema
6: Programe de aplicaţii. Programe pentru prezentări electronice.
1. Tipuri de programe pentru prezentări
electronice (Microsoft PowerPoint; OpenOffice)
2. Programe pentru prezentări
electronice: Meniuri, creare de noi documente, editare, salvare si regăsire,
Functia Help, Prezentări, Animatii.
Parcurgerea conţinuturilor modulului şi
adecvarea strategiilor didactice utilizate are drept scop formarea
competenţelor tehnice aferente, în scopul pregătirii profesionale a
cursanţilor şi dezvoltării capacităţilor care să le permită integrarea pe
piaţa muncii.
Abordarea modulară va oferi
următoarele avantaje:
·
modulul este orientat asupra celui
care învaţă, respectiv asupra disponibilităţilor sale, urmând să i le pună
mai bine în valoare;
·
fiind o structură elastică,
modulul poate încorpora, în orice moment al procesului educativ, noi
mijloace sau resurse didactice;
·
modulul permite individualizarea
învăţării şi articularea educaţiei formale şi informale;
·
modulul oferă maximul de
deschidere, pe de o parte în plan orizontal, iar pe altă parte, în plan
vertical, peste / lângă alte module parcurse, în prelungirea acestora pot fi
adăugate mereu noi module ceea ce se înscrie perfect în linia imperativului
educaţiei permanente.
În elaborarea strategiei didactice,
profesorul va trebui să ţină seama de următoarele principii ale educaţiei:
§
Cursanţii învaţă cel mai bine
atunci când consideră că învăţarea răspunde nevoilor lor.
§
Cursanţii învaţă când fac ceva şi
când sunt implicaţi activ în procesul de învăţare.
§
Cursanţii au stiluri proprii de
învăţare. Ei învaţă în moduri diferite, cu viteze diferite şi din experienţe
diferite.
§
Participanţii contribuie cu
cunoştinţe semnificative şi importante la procesul de învăţare.
§
Cursanţii învaţă mai bine atunci
când li se acordă timp pentru a “ordona” informaţiile noi şi a le asocia cu
“cunoştinţele vechi”.
Cadrele didactice au posibilitatea de a decide asupra
numărului de ore alocat fiecărei teme, în funcţie de:
·
dificultatea temelor
·
nivelul de cunoştinţe
anterioare ale grupului instruit
·
complexitatea şi varietatea
materialului didactic utilizat
·
ritmul de asimilare a
cunoştinţelor şi de formare a deprinderilor proprii grupului instruit.
Între competenţe şi conţinuturi este o
relaţie biunivocă, competenţele determină conţinuturile tematice, iar
parcurgerea acestora asigură dobândirea de către cursanţi a competenţelor
dorite.
Pentru dobândirea de către
cursanţi a competenţelor prevăzute în SPP-uri, activităţile de învăţare -
predare utilizate de cadrele didactice vor avea un caracter activ,
interactiv şi centrat pe cursant, cu pondere sporită pe activităţile de
învăţare şi nu pe cele de predare.
Evaluarea
trebuie să fie, corelată cu criteriile de performanţă şi cu tipul probelor
de evaluare care sunt precizate in Standardul de Pregătire Profesională.
Pe parcursul
modulului se realizează evaluare continuă, prin aplicarea instrumentelor de
evaluare continuă prevăzute în Standardul de Pregătire Profesională (probe
orale, probe practice), iar la sfârşitul lui se realizează evaluare
sumativă, pentru verificarea atingerii competenţelor.